Amsterdam heeft het gebiedsgericht werken ingevoerd, tegelijk met de start van de bestuurscommissies, het nieuwe bestuurlijk stelsel van verlengd lokaal bestuur in de stadsdelen. Gebiedsgericht werken betekent goed samenwerken en flexibel zijn in de 22 gebieden, met elk hun eigen karakter.
Het is steeds aan de operationele staven om diensten te leveren. Gebiedsgericht werken kan een beetje 'makelen' en 'de weg wijzen' aan de burger en de plooien glad strijken,(zie blog 'Sjoelbak") maar meer ook niet.
Elke organisatie is altijd een matrix. De vraag is alleen welke dimensie leidend is.
Voor een echte doorbraak zou je niet meer vanuit het productie apparaat moeten gaan werken en denken, maar vanuit de vraag kant. Dat zou een kanteling van de organisatie betekenen. Nu komen alle kokers bij de bewoner bij elkaar, Dan Zou de overheid vanuit de vraag gaan opereren. Veel bedrijven zijn voorgegaan.
De overheid zal altijd monopolist blijven, maar op klantgerichtwerken is nog veel te behalen. Naast cultuur 'How can we help' kan ook de structuur daar aan bijdragen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten