21 februari 2021

De boodschap van een onleesbare bijstandsbrief



Dit is ook zo’n communicatie ding. We helpen bij Hart voor de K-buurt nogal eens mensen die naar ons toekomen met vragen. Mensen in de bijstand kregen deze week een brief in de bus. Ik zeg je eerlijk. Ik heb een MBA van UC Berkeley en ik heb moeite te snappen wat hier nu precies staat. 

Het klopt allemaal perfect natuurlijk, daar ligt het niet aan. Maar dat voorbeeld alleen al, en het woord daarin alleen al: ‘’inkomstenvrijlating’’ ?

En het is allemaal heel tekstueel georiƫnteerd, geen balkjes of schematics of infographis of zo. Wie laaggeletterd is, en in de bijstand zullen dat er relatief veel zijn, zien vooral een zee van zwarte puntjes op een vel papier.

En is dit bedoelt te stimuleren dat mensen in de bijstand gaan werken erbij/ernaast? Dan is de boodschap al gauw : ‘’als u gaat werken, dan mag u maar 30% daarvan houden’’.

Er staat ‘’parttime werk’’ boven... Maar gaat het nu alleen over loon? Maar hoe kom je in loondienst, wie werkt er ineens meteen in een baan tegenwoordig met echt Loon? De een is Personal Trainer erbij, Een ander kan als ZZPer pizzabezorger extra wat doen. Laat alle mogelijkheden zien en werk van daar uit >een keuze diagram of zo

Ook een mooie ''en de inkomsten aan ons doorgeeft'' >> . Maar je hoeft je niet aan te melden. (!?) Ik ben nu al de draad kwijt. Moet iemand zich nu wel of niet aanmelden hiervoor.
 
En dan de hoeveelheid specifieke gevallen, al eerdere regeling, leeftijd, IOAW/Z Het klopt vast hoor, daar niet van. Maar geef me een keuze diagram of zo.
 
‘’Wil je meer info, Dan kun je contact opnemen met je klantmanager.’’ Duuuh dat doet toch niemand? Klantmanager = hoofdpijn. Dat is diezelfde die toezicht houdt op je en je kort. Zeker na de publiciteit over de boete laatst van die vrouw die van haar moeder eten kreeg.
 
Wat echt zou helpen is verwijzing in de brief naar een onafhankelijke maar wel professionele hulpplek waar je anoniem terecht kunt voor ondersteuning via inloop, Een beetje zoals Stichting !Woon je helpt met je woondingen.
 
Misschien dat die dan ook meteen kunnen helpen dit soort materiaal ‘’communiceerbaar’’ te maken. Of een app zoals ‘’de kieswijzer’’ werkt, waar je een situatie invult en eruit krijgt wat het betekent voor die situatie. Zonder inloggen. Met een QR code op de brief. Dan kunnen wij mensen die bij ons komen met zo’n brief ook beter helpen.

Af en toe vraag je je af: hoe veel geld gaat er om in dit domein van werktoeleiding, arbeidsparticipatie etc en waar gaat dat geld naar toe? In bedrijfsmatige termen: Hier is duidelijk een ''productie-apparaat'' heel ''aanbodgedreven'' aan het werk, in plaats van vanuit de vraagkant te werken. Misschien is dat nog wel de grootste uitdaging, maar tevens misschien wel de echte boodschap van deze brief.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten