15 juni 2021

Diep luisteren naar een toilet

Super interessant. De vraagstelling sowieso. 

De gemeente is aan het ophalen in de buurt welk model buurtbudget men wil en staat met een busje op het Plein. Ik mocht bij een dame aangeven of ik van buurtbudget had gehoord, Optie A werd gepresenteerd met het woord ''digitaal stemmen'' Optie B van buurtbudget werd gepresenteerd als ''Samen'' wat waarschijnlijk heel erg zal aanspreken. Optie C werd gepresenteerd met het woord ''buurtorganisatie''. Klinkt afstandelijk. 

Daarna zag ik een gemeenteman in gesprek met een stel Surinaamse mannen en schoof ik aan.  De mannen hadden niet echt een idee waar dit A,B,C over ging. Gaande het gesprek kwam aan het licht dat wat die mannen ECHT willen is een toilet op het plein, en dat Hart voor de Kbuur daar al tijden voor aan het vechten zijn. ''Maar jullie hebben Hart voor de Kbuurt helemaal niet genoemd?'' zei de man van de gemeente tegen de mannen. Alsof het organisatie-aspect die mannen iets kan schelen. Ze maken de link niet dat wat ze nodig hebben, een buurtcollectief nodig heeft om dat voor ze te realiseren. 

Ik hoop dat het kwartje ook bij de gemeenteman gevallen is dat wat men weet uit te drukken, verwoorden, en waar de behoefte ligt, twee verschillende zaken kunnen zijn. Diep luisteren heet dat. Maar dat kun je niet turven.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten