4 april 2019

Hoe krijg je mensen naar de stembus...





Vorige week nam de Stadsdeelcommissie Zuidoost een charmant advies aan wat aanbeval meer mensen naar de stembus in Zuidoost te bewegen,  helaas met een hoog ''wishful'' gehalte en weinig echte verbeterpunten. Het is wat vreemd terwijl er een grassroots plan is wat alleen maar tegenwerking ontvangt. Het is een onderwerp wat ons al langer aan het hart gaat. Hoe geeft je een stem aan mensen die normaal geen stem hebben. Vorig jaar namen we, met velen, dan ook actie als grassroots initiatief, probeerden iets prachtigs  zetten, en kregen vervolgens ALLE tegenkrachten die het overheidsapparaat kon mobiliseren over ons heen ...

Het is misschien goed nog even te delen wat we vorig jaar met #GoVoteVoorZuidoost in dat kader zoal probeerden:



Vorig jaar is namelijk een hele strategie ontwikkeld en uitgeprobeerd op basis van wat werkt vanuit marketing optiek, om mensen tot de stembus te bewegen. Niet alleen op de functionele as maar ook op de emotionele as..


1 #GoVoteVoorZuidoost met als ‘’tussenmerk’’ dus ’’Zuidoost’’ waar mensen een band mee hebben. mensen zijn immers TROTS op Zuidoost, die trigger inzetten. ‘’stemmen doe je om Zuidoost weer een stem te geven’’ om het uit het zuiver functionele te halen.











2 Dat ondersteunen met een multimediale campagne...van print tot social media , zoals het op de foto gaan en doordelen van het grote logoplakaat door mensen in hun netwerk..en die zelf daarmee ambassadeurs worden om anderen in hun netwerk tot stemmen aan te zetten.





3 Creƫren van een netwerk van tussen-organisaties - die eigen acties uitvoeren richting hun achterban- die een heel andere bereik en band hebben met de samenleving dan een overheid die rechtstreeks met de burger probeert te communiceren. De groep die niet komt is JUIST de groep die de overheid niet weet te bereiken maar vaak wel in netwerkorganisaties banden hebben. We hebben een mooi netwerk opgezet...





4 ‘’Canned voorbeeld speeches’’ om te verspreiden naar de kerken zodat de voorgangers er aandacht aan kunnen geven met de juiste info...een soort guerrilla marketing..

5 We hebben vrijwilligers op pad gestuurd die foto’s van ALLE stembuslokaties in Zuidoost hebben verzameld, om deze als collage van foto’s op grote posters te kunnen printen, welke we vervolgens via een kappersnetwerk en kerken zouden verspreiden door zuidoost - met steeds de dichtsbijzijnde locaties omcirkeld op de poster - om aandacht te vragen maar ook zodat mensen meteen zien waar ze in hun eigen buurt allemaal terecht kunnen, en het thema ‘’#GoVoteVoorZuidoost’’ gaat leven in de omgevingen die er voor normale mensen, zoals Kerk en Kapper, toe doen.


6 We probeerden,met de woorden van Roy Ristie ‘je moet er een happening van maken die leeft in de samenleving in Zuidoost’’ de merkbeleving te ondersteunen door activiteiten eromheen te verzinnen, acties van op de markten staan tot brassbands die door de straten gaan.
7 We hebben transparantie geleverd over wat en dat er te kiezen voor de bewoners is door op een enkele pagina aanklikbare filmpjes aan te bieden van alle kandidaten BijlmerOost met standaard vragen erin. Zo komen - wat anders alleen ‘’namen’’ zijn- tot leven voor de kiezers. Iets wat in andere delen van de stad opmerkingen genereerde als ‘’wow,dat zouden we ook moeten doen’’Klik bijvoorbeeld maar eens op www.bit.ly/annewehkamp2018










8 We hebben ge-experimenteerd met een verKiezingsdebat in Bontekraai dat qua onderwerpen aansloot bij de dingen die echte mensen echt belangrijk vinden. Die onderwerpen hadden we in het buurtberaad in Januari 2018 voorbesproken zodat het de juiste onderwerpen waren ( en ook dingen die in het gebiedsplan stonden als voor het gebied belangrijk) en zodat mensen al warm liepen voor het debat. Door het in het lokale buurthuis te doen  was het ook heel laagdrempelig , ipv  de vaak conceptuele onderwerpen die de politici belangrijk vinden. en waar dan om de hete brei wordt heen gesproken en verschillen alleen op de millimeter zijn





 Een belangrijke innovatie was ook dat de politici letterlijk moesten gaan staan (een soort ren-je-rot'' noemde een van hen het) onder ''JA dat gaan we doen of NEE dat kunnen we niet waar maken. )  Daar maakten we dan foto's van. Afhankelijk van wie in de coalitie zou komen, kan zo visueel gemaakt worden welke onderwerpen waargemaakt worden als je waar op stemt
















Door deze output  als input voor het buestuurdakkoord te sturen geeft mensen het gevoel dat politici echt gaan doen wat ze beloven, en daar ook aan te houden zijn : http://bit.ly/inputbestuursakkoord






Veel deelnemende politici hebben gereageerd hoe het verKiezingsdebat eindelijk eens een ‘’van het volk’’ gebeurtenis was waar veel andere verkiezingsdebatten vaak conceptueel en voor een bovenlaag van de bevolking zijn.


En het resultaat? Veel van deze dingen zijn prachtige ideeen gebleven, wachten om uitgevoerd te worden. Het ambtelijk apparaat  heeft werkelijk alles in stelling gebracht, het hele instrumentarium van de hindermacht, om dit tegen te werken. Tot het punt dat we elkaar nu voor de rechtbank gaan zien. Wat wel is uitgevoerd, was tegen de klippen op, maar heeft wel laten zien ''dat het kan''

Als het afgelopen jaar de energie die in de ambtelijke  tegenwerking is gaan zitten, in plaats daarvan in het doorontwikkelen was gaan zitten, was zo'n charmante wishfull SDC advies misschien helemaal niet nodig en konden we echte stappen maken de achterkant van de samenleving naar de stembus te bewegen. Nog erger is nog zulke tegenwind het maatschappelijk initiatief nemers demotiveert . Ik kan echt NIEMAND nog aanraden zich in te zetten om mensen naar de stembus te krijgen, anders dan bijeenkomsten daarover organiseren om in platitudes te praten. Maar wie de handen uit de mouwen steekt, krijgt de volle laag aan over zich heen. Binnenkort voor de rechtbank.... Waar ik de griffie kosten vandaan moet halen weet ik ook niet maar we gaan door tot het gaatje en dan vallen we om...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten