high
productivity, continuous innovation, deep job satisfaction and customer
delight
Agile heeft zich -wereldwijd- allang bewezen: Agile werken is dé manier van werken van de toekomst. Of eigenlijk al van het nu. Het komt oorspronkelijk uit de software-industrie en vindt steeds meer intrede in andere sectoren . Veel grote ondernemingen hebben de principes van het agile werken ingevoerd, en met succes. Wendbaarheid, meedenken,
samenwerken, efficiency, motivatie, kostenbeheersing: stuk voor stuk
concrete resultaten van agile werken.
Organisaties die werken volgens de agile principes
stellen concrete resultaat boven papieren werkelijkheden en processen en werken nadrukkelijk
samen met hun klanten. Agile werken is gericht op het inperken van
risico's, legt de focus op leren en concrete resultaten. Onderliggend is
een manier van denken en werken die gericht is op het beter om kunnen
gaan met onzekerheden en daar meer grip op krijgen zodat uiteindelijk
met dezelfde energie meer resultaat kan worden geboekt dan de
traditionele, procesgerichte organisaties.
Agile bestaat uit vier principes.
Mensen en hun onderlinge interactie boven processen en hulpmiddelen
Werkende output/echte resultaten boven allesomvattende documentatie
Samenwerking met de klant boven contractonderhandelingen
Inspelen op verandering boven het volgen van een plan
Natuurlijk
wordt er ook rekening gehouden met wat hierboven steeds aan de
rechterkant staat vermeld, maar er wordt meer waarde gehecht aan wat aan
de linkerzijde wordt genoemd.
De principes van het manifesto
vormden een uitwerking van ideeën die halverwege de jaren negentig
ontstonden in de IT industrie, als reactie op bijvoorbeeld de waterval
planmatige projecten en ontwikkelmodellen. Die modellen werden ervaren
als bureaucratisch en traag. Al doende leert men vaak maar dat leren kon
niet worden verwerkt in de projectplannen. Dit belemmerde de
creativiteit en effectiviteit van ontwikkelaars en resulteerde in
sub-optimale resultaten voor de hoeveel geld die beschikbaar was.
Managementstrateeg Denning noemt hetzelfde concept onder een andere naam:
Radical Management
is a way of managing organizations that generates at the same time high
productivity, continuous innovation, deep job satisfaction and customer
delight. Radical Managementsm is fundamentally different from the
traditional management zie ook bv clip
Zie ook: http://labs.openviewpartners.com/scrum-for-non-technical-teams/#.W_MTYjhKjBQ
Geen opmerkingen:
Een reactie posten